Citroën CX


Geschiedenis

De CX is in 1974 geïntroduceerd als opvolger van de legendarische Citroën DS die na bijna 20 jaar uit productie wordt genomen. De CX is vernoemd naar de officiële Franse term voor luchtweerstandscoëfficiënt. De door eigen ontwerper Robert Opron getekende, 4,93 meter lange CX is dan ook extreem glad- en platgestreken; qua design sluit hij naadloos aan bij de kleinere GS. De ontwikkeling van de CX bleek echter zo duur, dat het merk een dreigend faillissement alleen kon afwenden door op te gaan in het PSA-concern. Deze bijzondere CX rouwauto is van het bouwjaar 1990 en heeft een 2500 CC benzine motor.

Opvallende details zijn de lange wielbasis, de enkele ruitenwisser en het bijzondere interieur, met ‘glazen ogen’ voor snelheid en toerental en de typische bedieningssatellieten aan weerszijden van het instrumentarium. De CX heeft dwarsgeplaatste viercilinders (bij de DS stonden deze nog in noord-zuid-richting) met 140 pk. Uiteraard is het rijcomfort van de CX op topniveau, dankzij de typerende hydropneumatische vering.

Deze CX rouwauto is destijds geleverd aan een Zwitserse begrafenisonderneming en heeft daar dienst gedaan als overbrengauto en rouwauto. De inrichting is geheel compleet met rollers en afscheidingswand, wel is er later gezorgd voor een wat chiquere uitstraling door chromen lijsten bij de ramen te plaatsen en een heus RVS-bloemenrek op het dak om meer plaats te bieden aan de bloemstukken. De auto heeft een geweldige vering wat de rit heel comfortabel maakt en is uitgerust met een automaat met 4 verzetten.


Inzet

Vanaf 2009 is deze auto ingezet voor rouwritten en voor bijzonder vervoer maar ook voor het ophalen van kisten van de grafkistenfabriek. Door de redelijk onopvallende verschijning van deze auto wordt ze niet altijd herkend als begrafenisauto, ook omdat de kleurstelling grijs is valt ze zonder bloemen op het dak en kist niet zo op. De auto kan met gemak statie rijden door de zeer soepele automaat en kan daardoor ook gemakkelijk bereden worden door nabestaanden wanneer dat gewenst is, naast de chauffeur is er één plek in een riante zetel.


L x B x HTransmissieMotor
493 x 180 x 160 cm.Handgeschakelde 4-bakVloeistofgekoelde viercilinder-in-lijn,
onderliggende nokkenas,
16 kleppen.
GewichtWielophanging voor Cilinderinhoud
1435 kg.Dubbele draagarmen,
hydropneumatische vering,
stabilisator.
2500 cm.
BandenWielophanging achterVermogen
180 x 380Langs-draagarmen,
hydropneumatische vering,
stabilisator.
165 pk bij 5000 tpm.
Topsnelheid Remmen voorVerbruik
Circa 160 km/h.Schijven10,0 l / 100 km.
0 - 100 km/hRemmen achterBrandstof
Circa 11 sec.SchijvenEuro 95