Traction Avant

Citroën Traction Avant 11C rouwauto (corbillard)

Geschiedenis

Waarschijnlijk de oudste, rijdende rouwauto van Nederland, de Traction Avant. Deze auto dateert van 1954 maar het model is van 1937. De auto is erg klassiek van uiterlijk en door de rondingen oogt ze kleiner dan ze is. Menigeen heeft zich dan ook afgevraagd hoe een kist in deze auto past, welnu, de auto is op basis van een 11B, een normale Traction Avant gebouwd. Echter de 11C is circa 35 cm langer en heeft een extra ruit en een grote achterklep met geïntergreerde achterruit, laten we zeggen een soort stationcar met een grote laadklep. De Traction Avant was in 1934 zeer revolutionair doordat de motor direct de voorwielen aandreef waardoor de auto lager werd en de besturing directer. Daarnaast ging er geen ruimte in de auto verloren aan een cardan voor de achteraandrijving. Verder was de zelfdragende carrosserie een noviteit, geen zware extra chassis maar zelfdragend, sterker, lichter en een betere wegligging, dit kwam ook mede doordat de wielen aan de uiterste “hoeken”van de auto waren geplaatst.

Citroën produceerde de Traction Avant 11C van 1937 tot 1942 en van 1954 tot het einde van de productie van de Traction 1957, helaas hebben velen van dit model de oolog niet overleefd en de na-oorlogse soortgenoten zijn veelal “op gereden”. Dit kwam omdat dit model uiterst geschikt was voor de zakelijke markt, de wijnhandelaar kon er vaten wijn in vervoeren, de “boulanger” zijn brood, de boer zijn schapen, de ambulancedienst de patiënten en de begrafenisondernemers de kisten. Hoewel er niets is teruggevondendat dit type auto ooit gebruikt is als rouwauto, is het wel heel aannnemelijk gezien het gebruik van dit model als ambulance en ambulances vragen dezelfde grootte. Later zijn er bijvoorbeeld DS’en gebruikt als zowel ambulance als rouwauto. Helaas, ontbreekt het aan bewijsmaterial zoals foto’s. De auto heeft de kenmerkende grote spatborden, “zelfmoorddeuren” en fraaie rondingen welke een beetje “art deco” aandoen en geven de auto een vriendelijke en sierlijke uitstraling.

Deze auto is sinds medio 2004 ingezet als rouwauto om het beeld van de immer Amerikaanse, Duitse overheersing van het rouwwagenbeeld te doorbreken, een auto die minder “overdreven” aandoet en menig oudere heer en dame met weemoed doet denken aan zijn of haar jeugd toen deze automobielen nog het straatbeeld bepaalden.

Inzet

In 2004 zijn er een aantal aanpassingen gedaan waaronder een aan de inrichting om een kist te kunnen vervoeren van maximaal 220 cm inclusief een borgingscontructie voor de kist. Omdat deze type auto’s ook wel worden gebruikt als trouwauto werd besloten de auto een standaard mee te geven met een originele rouwvlag ter herkenning voor het overige verkeer. Later zijn er nog kleine, type Franse details aan toegevoegd, zoals kistplaatjes met “a ma maman” en “ regrette” , een bescheiden kruisje en een bloemenrek op het dak. De auto is wat knus van binnen en biedt plaats aan de chauffeur en bijrijder of twee kleine kinderen. Omdat de auto zo oud is en om de bedrijfszekerheid hoog te houden, is ook besloten om de oude versnellingsbak te vervangen door een 4-versnellingsbak (aangepaste 4-bak uit een Citroën DS)  waarbij de motor werd gereviseerd, koppeling vernieuwd en het electrische systeem werd omgebouwd van 6 naar 12 volt. Kortom een rouwauto met historie en nostalgie.

Gegevens Citroën Traction Avant 11C rouwauto (corbillard)

MotorTransmissieL x B x H
Vloeistofgekoelde 4-cilinder-in-lijn, 8 kleppen, centrale nokkenasHandgeschakelde 3-bak482 x 176 x 158 cm
CilinderinhoudAandrijvingGewicht
1911 cm3Voorwielen1190 kg.
Boring x slagWielophanging voor Banden
78 x 100 mmDubbele draagarmen, torsevering165 x 400
CompressieverhoudingWielophanging achterTopsnelheid
6,8 : 1Starre as, torsevering125 km/h
Brandstof voorzieningRemmen voor0 - 100 km/h
Solex 32PBIC-carburateurTrommels32,2 sec.
VermogenRemmen achterKoppel
57 pk bij 4000 tpmTrommels122 Nm bij 2200 tpm