![]() |
Citroën DS rouwauto (corbillard) |
Geschiedenis
De DS, wie kent haar niet? Bekend en geroemd om de fijne wegligging en zeer fraaie en vloeiende lijnenspel, liefkozend “snoek”of “snoekebek” genoemd. Deze speciale DS, officieel: ID20 F Corbillard is in 1972 in Frankrijk als rouwauto geleverd aan een plaatselijke particuliere begrafenisondernemer, de Franse gemeentelijke begrafenisondernemers reden ook met de DS maar waren heel sober uitgevoerd. Dit specifieke geval werd voorzien van allerlei accessoires af fabriek zoals de geheel zwarte lak, een vlakke laadvloer en een extra schakelaar in het dashboard om additionele verlichting op het dak aan te sluiten. De ondernemer liet daarbij een set mooie gordijnen maken en bestelde een aangepaste set lichten voor op het dak, deze lichten gingen alleen aan wanneer de wagen een overledene vervoerde. De auto heeft enkele jaren dienst gedaan in Frankrijk en is later verkocht aan een Duitse begrafenisondernemer tegen de Franse grens aan, ook daar heeft de auto tot ver in de jaren ’80 dienst gedaan. Echter na het overlijden van de begrafenisondernemer heeft de weduwe het bedrijf niet voortgezet en werd de auto verkocht, vanaf die tijd stond ze weg te kwijnen bij een garage. Enkele jaren geleden is de auto “ontdekt” en naar Nederland gebracht, gezien de hele behoorlijke staat van de auto hoefde er niet veel te gebeuren en is de auto slechts cosmetisch aangepakt en technisch geheel nagekeken. Helaas zijn de meeste DS rouwauto’s niet meer, ze waren moeilijk verkoopbaar destijds omdat er een “luchtje” aan zat, velen omgebouwd tot normale “breaks”, benaming voor de stationversie van de DS of zijn weggezet in een roemloos veldje. Tegenwoordig zijn ze voornamelijk in Zuid- Frankrijk nog wel te vinden op autokerkhoven aan de rand van het dorp of in de “middle of nowhere”.
Inzet
Deze zwevende “godin”, Frans voor la Déesse of te wel DS is ideaal om de oversteek te maken, de auto doet niet koud en kil aan maar heeft iets “aparts”, sierlijk, stilistisch en ook wel iets kunstzinnigs. De auto biedt plaats aan de chauffeur en bijrijder en heeft een grote laadruimte voor kisten tot 215 in lengte, de bloemen kunnen op het dak worden gelegd en is zo een bijzondere verschijning in ons nuchtere polderlandschap. Met name op donkere dagen met de lampen aan op het dak is de auto een hele bezienswaardigheid, een rouwvlaggetje is geheel overbodig! De auto rijdt in heel Nederland en eventueel daarbuiten.
L x B x H | Transmissie | Motor |
503 x 181 x 152 cm. | Handgeschakelde 4-bak | Vloeistofgekoelde viercilinder-in-lijn, onderliggende nokkenas, 8 kleppen |
Gewicht | Wielophanging voor | Cilinderinhoud |
1375 kg. | Dubbele draagarmen, hydropneumatische vering, stabilisator. | 1985 cm. |
Banden | Wielophanging achter | Boring x slag |
180 x 380 | Langs-draagarmen, hydropneumatische vering, stabilisator. | 86 x 85,5 mm. |
Topsnelheid | Remmen voor | Compressie verhouding |
Circa 160 km/h. | Schijven | 8 : 1 |
0 - 100 km/h | Remmen achter | Brandstof voorziening |
Circa 15 sec. | Trommels | Enkele Solexcarburateur |
Verbruik | Koppel | Vermogen |
10,0 l / 100 km. | 137 Nm bij 3000 tpm. | 91 pk bij 5750 tpm. |
Brandstof | ||
95 met loodvervanger. |